![]() |
1. koleje – objemová roztažnost
U starších typů kolejí bylo třeba počítat s teplotní objemovou roztažností. Proto se mezi jednotlivými kolejnicemi nechávala mezera několik milimetrů neboli dilatační spára. Díky ní se nemohla kolejnice zkroutit.
V Paříži je Eiffelova věž, postavená v 80. letech 19. století. Její výška je 324 metry. Protože je věž vyrobena z kovu, mění se její výška až o 15 cm vlivem působení tepla.
2. mosty – objemová roztažnost
I u mostů vlivem teploty může dojít k deformacím. Hlavní nosná konstrukce proto není k nosným pilířům připevněna napevno, ale jsou mezi ně vloženy ocelové válce.
3. elektrické vedení – délková roztažnost
Dráty elektrického vedení se při zvýšené teplotě prodlužují a při nízké teplotě naopak zkracují. Proto musejí být dráty elektrické vedení prověšené. V létě je prověšení viditelně větší než v zimě.
4. voda – objemová roztažnost
Voda má nejmenší objem při teplotě okolo 4 °C. Při teplotě vyšší i nižší než je tato, objem vody roste. Když se z ní stane led, tak se její objem zvětší.
Teplotní roztažnost lze využít při konstrukci tzv. bimetalového pásku. Ten je tvořený dvěma různými slisovanými kovy, z nichž jeden se při změně teploty roztahuje více než ten druhý. Při změně teploty pak dochází k prohnutí pásku. V praxi to lze využít například v bimetalovém teploměru nebo v termostatu žehličky.
Zdroj: Hravá fyzika, vydavatelství Taktik, ISBN: 978-80-7563-144-2
Náhledové foto: Pixabay
Komentáře
Okomentovat